بورس، بازار جذاب سال ۱۴۰۲/ کمک نمایشگاه صنعت‌مالی، به تامین مالی شرکت‌های بورسی

بورس، بازار جذاب سال ۱۴۰۲/ کمک نمایشگاه صنعت‌مالی، به تامین مالی شرکت‌های بورسی

وحید شقاقی شهری، بورس را از بازارهای دیگر مانند دلار، طلا، ارز، مسکن و خودرو جامانده شمرد و بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: به رغم جذابیت، سرمایه گذاران نباید به صورت مستقیم در بازارسهام حضور داشته باشند بلکه بهتر است از طریق، صندوق‌ها، شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.

وحید شقاقی شهری، بورس را بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: به رغم جذابیت، سرمایه گذاران نباید به صورت مستقیم در بازارسهام حضور داشته باشند بلکه بهتر است از طریق، صندوق‌ها، شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با مدار اقتصادی، به مسیر بازارهای مالی کشور تا پایان سال اشاره و بیان کرد: بازارسرمایه نسبت به دیگر بازارهای دارایی مانند بازار دلار، طلا، ارز، مسکن و خودرو دارای یک عقب‌ماندگی است و با توجه به چنین مساله‌ای می‌تواند در سال ۱۴۰۲، به مراتب بازار جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری باشد.

رشد قابل توجه بازارسهام در یک ماه اخیر

شقاقی شهری به رشد قابل توجه بازارسهام در یک ماه اخیر اشاره کرد و ادامه داد: میانگین رشد بازارسهام در یک ماه اخیر حدود 30 درصد بود و این بازار سود معقولی را در اختیار سهامداران قرار داد. پیش‌بینی‌ اکثر فعالان بازار این است که بورس در سال جاری نسبت به سایر بازارهای دارایی‌ و نیز نسبت به سود سپرده بانکی، بازار جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری باشد.

او افزود: یک نظریه اقتصادی به نام همگرایی رشد قیمتی در بازارهای موازی وجود دارد، بر این اساس زمانی که طلا، دلار، خودرو و مسکن رشد بی‌رویه را تجربه می‌کنند، بازارسهام از این ۴ بازار موازی عقب می‌ماند که همین امر باعث استقبال سرمایه‌گذاران از بازارسهام می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد بازارسرمایه در سال ۱۴۰۲ بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری نسبت به ۴ بازار دارایی محور دیگر باشد.

فرصت دوباره به دولت

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی، با بیان اینکه وضعیت حاکم در بازارسهام فرصت دوباره‌ای را به دولت داده است، گفت: یک بار این فرصت در اختیار دولت قبل بود؛ اما نه تنها به درستی از آن استفاده نکرد بلکه به تهدید هم تبدیل شد و از مرداد سال ۹۹ شاهد از دست رفتن سرمایه اکثر سرمایه‌گذاران حاضر در بورس بودیم.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درحال حاضر نقدینگی چشمگیری به سمت بازارسهام سرازیر شده و تیم اقتصادی دولت به خصوص وزارت اقتصاد باید یک برنامه دقیق نسبت به شرایط حاکم در بورس و فرصت به دست آمده تدوین کنند، گفت: اکنون وزارت اقتصاد باید از جذابیت بازارسرمایه به نفع تولید و اقتصاد ملی بهره برداری کند.

شقاقی شهری با بیان اینکه یکی از ابزارهای هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد اقتصاد بازار اولیه بورس است، گفت: در حال حاضر، بازار اولیه به تقویت و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد؛ بهتر است وزارت اقتصاد با فرهنگ‌سازی مناسب، زمینه تقویت بازاراولیه را فراهم کند. منظور از بازار اول بورس، محل تامین مالی شرکت‌ها و مسیر ورود شرکت‌های جدید به بازارسرمایه است. شرکت‌های بورسی می‌توانند برای تامین مالی، گسترش پروژه‌ها و نیز توسعه فعالیت خود از این بازار استفاده کنند. با فعال‌تر شدن بازار اولیه، نقدینگی در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار می‌گیرد و منفعت به دست آمده به سهامداران می‌رسد.

مشاور وزیر امور اقتصادی تقویت بازار اولیه را به نفع اقتصاد ملی دانست و گفت: تقویت بازار اولیه که در جهت تحقق شعار سال است، می‌تواند تنگنای منابع مالی بخش مولد اقتصاد را برطرف کند و در کنار آن شاهد رشد و توسعه اقتصادی و رونق و افزایش عمق بازار سهام باشیم.

توسعه بازار اولیه، با برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگ‌سازی محقق می‌شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توسعه بازار اولیه با برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگ‌سازی از سوی دولت محقق می‌شود گفت: برگزاری رویدادهای تخصصی و برپایی نمایشگاه صنعت‌مالی از حیث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به تقویت بازار اولیه کمک می‌کند. وزارت اقتصاد می‌تواند از طریق نمایشگاه پیش رو، سرمایه‌گذاران را به مسیر درست هدایت کند تا شرکت‌های بورسی بتوانند تامین مالی خود رادر زمان مناسب انجام دهند.

سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس عامل اصلی خسارت به مردم

شقاقی‌شهری در پایان به سهامداران توصیه کرد به شکل غیرمستقیم در بازارسرمایه سرمایه‌گذاری کنند و گفت: سرمایه‌گذاران نباید به صورت مستقیم در بازارسهام حضور داشته باشند؛ بلکه بهتر است از طریق صندوق‌ها، شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم جایگزین سرمایه‎گذاری مستقیم شود.

اطلاعات تماس مجری

  • محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران - ورودی شرقی سالن 5 (سالن ملل) - طبقه منفی یک - شرکت بانیان امید
  • 021-74501000
  • 021-74501000 - داخلی 601
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Top