مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج: نمایشگاه صنعت مالی، فضای مشارکت و هم‌اندیشی فعالان اقتصادی

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج: نمایشگاه صنعت مالی، فضای مشارکت و هم‌اندیشی فعالان اقتصادی

رضا درخشان فر با اشاره به پیچیدگی‌های بازار سرمایه، گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سهام مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها خالی از ریسک نیست و برای پوشش ریسک‌‎ها و مخاطرات غیرقابل جبران در این بازار، باید تنوع سرمایه‌گذاری و استفاده از ابزارهای مختلف را در دستور کار قرار داد.

رضا درخشان‌فر در گفت‌وگو با صدای بورس، به برخی تجربه‌های ناخوشایند در بازار سهام اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از تجربیات تلخ گذشته به میان میآید، در واقع مربوط به زیان‌های غیرقابل جبرانی است که برای سرمایه‌گذاران بی‌تجربه در بازار ریزشی بعد از اوج تابستان ۱۳۹۹ به‌وجود آمد. البته ریزش بازار در زمان وقوع بحران‌های اینچنینی، برای همه زیانبار است، اما صحبت از زیان‌های غیرقابل جبرانی است که در اثر ناآگاهی از اصول سرمایه‌گذاری، ناتوانی در مدیریت ریسک و رفتارهای هیجانی ناشی از آن، اتفاق می‌افتد و راه عبور از بحران شناخت و آگاهی از ابزارهای متنوع و جدید است.

این تحلیلگر بورس ادامه داد: در سال‌های اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر تنوع راهبردها و کیفیت به بلوغ و بالندگی منحصر به فردی رسیده‌ و در بازار سرمایه معرفی شده‌اند. این صندوق‌ها توسط تیم‌های متخصص اداره میشوند و هر صندوق دارای پرتفوی متنوعی از انواع دارایی‌هاست که این موضوع ریسک تمرکز بر یک دارایی را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، به برخی از مزیت‌های این صندوق‌ها اشاره و اظهار کرد: انتخاب دارایی مناسب برای پرتفوی صندوق‌ها بر پایه تحلیل‌های دقیق مالی و شناخت از شرکت‌های هدف صورت می‌گیرد. همچنین نقدشوندگی صندوق‌ها نیز بر اساس الگوریتم‌های دقیق مدیریت ریسک و با ابزارهای کارآمد بازارگردانی (برای صندوق‌های قابل معامله) کنترل می‌شوند.

درخشان‌فر افزود: بنابراین و با توجه به تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم (صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری)، به سرمایه‌گذاران خُرد، توصیه می‌کنم که از خرید مستقیم سهام یا هر نوع دارایی (اوراق بهادار) دیگری خودداری و صرفا پرتفوی متنوعی از انواع صندوق‌ها را در سبد شخصی خود جایگزین کنند.

به گفته این تحلیلگر بورس، تقریبا تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سهام که در سال ۱۳۹۹ نیز فعال بودند، سقف قیمتی سال ۱۳۹۹ (قبل از ریزش تابستان ۱۳۹۹) خود را به‌راحتی پس گرفته‌ و به بازدهی مناسبی رسیده‌اند.

وی با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یک اقدام بلندمدت است، گفت: در این نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران باید با شکیبایی و به دور از هیجانات رفتار کنند. همچنین تکیه بر سیگنال‌های غیررسمی که از طریق شبکه‌های مجازی و برای سودجویی از سرمایه‌گذاران ناآگاه ارائه می‌شود، بسیار خطرناک است و سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند.

نمایشگاه‌های تخصصی، دروازه فرهنگ‌سازی

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، با اشاره به برگزاری رویدادهای تخصصی همچون نمایشگاه صنعت‌مالی به عنوان دروازه فرهنگ‌سازی و تاثیر مثبت آن بر کل بازار، گفت: در نمایشگاه صنعت‌مالی، شرکت‌های خدمات‌دهنده بازار سرمایه دستاوردها و محصولات مالی خود را عرضه می‌کنند و بسترهای متنوع معاملاتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهای دیجیتال، محتوای آموزشی، موقعیت‌های شغلی، زمینه‌های همکاری B to B و تحولات ساختاری نوین بازار در این نمایشگاه‌ها عرضه و معرفی می‌شوند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خُرد و کلان نیز همزمان با سلایق و علایق مختلف در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند تا از آخرین دستاوردها و تحولات بازار آگاه شوند و برای مسیر آتی سرمایه‌گذاری خود تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

درخشان‌فر ادامه داد: همچنین ناشران بورسی و شرکت‌های بزرگ نیز از امکانات تامین مالی، خدمات بازارگردانی و خدمات متنوع برای توسعه کسب‌وکار آگاه می‌شوند و مذاکرات تجاری سودمندی در این بستر انجام می‌شود.

وی به بخش‌های مغفول در نمایشگاه‌های قبلی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه‌های آتی باید فعالیت‌های متنوعی در زمینه ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار، آموزش‌های عمومی بازار، آگاهی‌رسانی به جوانان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و مرتبط با بازارهای مالی، ایجاد فضای مشارکت و هم‌اندیشی بین شرکت‌ها، ناشران، تحلیلگران و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست، مورد توجه ویژه برگزارکنندگان قرار گیرد.

اطلاعات تماس مجری

  • محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران - ورودی شرقی سالن 5 (سالن ملل) - طبقه منفی یک - شرکت بانیان امید
  • 021-74501000
  • 021-74501000 - داخلی 601
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Top