حضور حداقلی صنعت بیمه کشور در پانزدهمین نمایشگاه صنایع مالی / نیاز به آسیب‌شناسی یک انفعال؛ اعتراض یا ناامیدی؟

حضور حداقلی صنعت بیمه کشور در پانزدهمین نمایشگاه صنایع مالی / نیاز به آسیب‌شناسی یک انفعال؛ اعتراض یا ناامیدی؟

رویداد بزرگ اقتصادی کشور و نقطه عطف زمینه‌ساز فرصت‌های بزرگ همکاری در حالی برای ۳ روز آینده پذیرای بازدیدکنندگان از حوزه‌های اقتصادی کشور است که صنعت بیمه کشور در مقایسه با دو رکن بانک و بورس رنگ و رخ کم‌جانی دارد.

پانزدهمین نمایشگاه صنایع مالی کشور امروز صبح با حضور وزیر اقتصاد، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و مقامات ارشد صنایع مالی بورس، بانک و بیمه در مکان دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد. نمایشگاهی که به زعم فعالان حوزه اقتصادی کشور یکی از مهم‌ترین نقاط تلاقی سه صنعت مهم مالی کشور به شمار می‌رود. موضوعی که امروز در میان صحبت‌های تمامی سخنرانان حاضر در آیین افتتاح نمایشگاه نیز بر آن تأکید شده بود: همگرایی سه رکن اصلی اقتصاد کشور در نمایشگاه صنایع مالی.

رویداد بزرگ اقتصادی کشور و نقطه عطف زمینه‌ساز فرصت‌های بزرگ همکاری در حالی برای ۳ روز آینده پذیرای بازدیدکنندگان از حوزه‌های اقتصادی کشور است که صنعت بیمه کشور در مقایسه با دو رکن بانک و بورس رنگ و رخ کم‌جانی دارد.

آنچه امروز در مقایسه حضور فعالان دو حوزه بازار سرمایه و بانک و صنعت بیمه کشور به چشم می‌آمد، حضور نه چندان پر رونق شرکت‌های بیمه در پانزدهمین نمایشگاه صنعت بیمه کشور بود. از میان شمار بالای ۳۰ شرکت بیمه زندگی و بازرگانی در کشور صرفا ۱۱ شرکت بیمه‌ای در سالن ۳۵ نمایشگاه جا داشتند و به هوای رونمایی از خدمات و محصولی تازه در غرفه‌های بزرگ خود به انتظار مدعوین نشسته بودند که از قضا بر خلاف شمار حداقلی شرکت‌های بیمه در نمایشگاه در روز اول، حضور بازدیدکنندگان از غرفه‌های شرکت‌های بیمه قابل‌توجه بود و بازار دیدارها و قرارهای بعد از آن داغ و پررونق.

حضور حداقلی بازیگران صنعت بیمه


در چرایی عدم استقبال شرکت‌های بیمه از نمایشگاهی که فرصت‌گاه عرضه محصولات و خدمات آنها در یک سال گذشته می‌تواند باشد، باید به دنبال ریشه‌هایی در فرهنگ تعامل صنعت بیمه کشور و نقش نهادهای بالادستی در ایجاد فضای تسهیلگرانه برای همسویی و قدرت‌نمایی بیشتر قابلیت‌های صنعت بود. موضوعی که به نظر می‌رسد مدتهاست در صنعت بیمه کشور به فراموشی سپرده شده است. آنچه امروز نمایش ضعیف صنعت بیمه در مقایسه با صنایع مالی دیگر را سبب شده است عدم هدف‌گذاری‌های مشترک برای بازیگران صنعت از سوی نهادهایی نظیر بیمه مرکزی یا سندیکای بیمه‌گران است.

نهادهایی که باید در فرصت‌هایی نظیر نمایشگاه صنایع مالی با ایجاد هم‌افزایی میان شرکت‌های بیمه آنها را برای حضور حداکثری در آوردگاه فعالان مالی کشور آماده کند و با تسهیلگری برای از میان برداشتن موانع موجود حضور شرکت‌های بیمه، نمایشی واقعی از قدرت و قابلیت صنعت بیمه کشور به رخ بکشد؛ موضوعی که در صنعت منفعل بیمه کشور ما کمتر زمانی دیده شده است.


ناامیدی یا اعتراض؟


نمایشگاه صنایع مالی کشور امسال به غیر از شرکت‌های بیمه مطرح غایبان مطرح دیگری نیز داشت. استارتاپ‌های بیمه‌ای. بازیگرانی از اکوسیستم صنعت بیمه که نمی‌توان امروز از نقش مهم آنها در رویکردهای بیمه‌گری دیجیتال چشم‌پوشی کرد.

در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور خبری از کارگزاری‌های برخط مطرح کشور – همان‌ها که بیشترین حجم فروش آنلاین بیمه را به دست دارند – نبود. این در حالی است که این شرکت‌ها در نمایشگاه سال گذشته عمدتا حضوری گسترده داشتند و در رویدادهای مختلف به بیان دیدگاه‌ها و چالش‌های خود می پرداختند. فرصتی که به نظر می‌رسد در نمایشگاه امسال امیدی دیگر به آن نبود و در نگاه آنها به سبب چالش‌هایی که در ماه‌های گذشته در حل ساده‌ترین موضوعات خود داشتند صرفا غیبت بزرگ می‌تواند زبان اعتراض به روند حاضر باشد و زنگ خطری جدی برای صنعت بیمه کشور. ناامیدی نوآفرینان – حتی اگر پرتفوی آنها فقط ۲ درصد از کل عایدی صنعت باشد – هشداری بزرگ برای صنعتی است که تازه چند وقتی است مشق نوآوری و تحول می‌کند.


نهادی که باید میدان‌دار باشد


بیمه مرکزی که امروز مدعی از سر گذراندن تجربه‌های خاص استفاده از روندهای فناوری و نوآوری است و طی مسیر تحول دیجیتال را سرمشق عملکرد خود قرار داده، در بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع مالی کشور حرکت خاصی برای تبیین دستاوردهای حرکت خود به سمت نوآفرینی نداشت. این فقر محتوایی در مقایسه با عملکرد این نهاد در نمایشگاه سال گذشته – که موفق بزرگی از نظر برگزاری تعداد میزگردها و رویدادها به همت بیمه مرکزی و با حضور همه عناصر صنعت به شمار می رفت – نیازمند آسیب‌شناسی دقیقی و بررسی انفعال نهادی که در چنین فرصتی خود باید میدان‌دار بزرگ باشد؛ نه در حاشیه و مانده در بی‌برنامگی و درازنای ساعت‌های طولانی خردادماه!

اطلاعات تماس مجری

  • محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران - ورودی شرقی سالن 5 (سالن ملل) - طبقه منفی یک - شرکت بانیان امید
  • 021-74501000
  • 021-74501000 - داخلی 601
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Top