نخستین کمیته علمی رویداد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد

نخستین کمیته علمی رویداد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد

نخستین کمیته علمی رویداد صنعت مالی ایران با حضور صاحبنظران و مدیران ارشد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد.

‌به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، نخستین نشست کمیته علمی رویداد صنعت مالی ایران در سال آینده با حضور برخی از اعضای این کمیته، اساتید دانشگاهی، نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان بورس و اوراق بهادار و سندیکای بیمه‌گران و مدیران عامل فعال در صنعت بانک، بیمه و بازار سرمایه کشور با هدف سیاستگذاری و ترسیم چشم‌انداز علمی و تخصصی این رویداد برگزار شد.

در ابتدای این نشست هاشم آقازاده، دبیر کمیته علمی رویداد صنعت مالی ایران و رئیس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری پانزده دوره موفق نمایشگاهی حوزه بورس، بانک و بیمه در سنوات گذشته، عنوان کرد: به منظور دستیابی به دستاوردهای موثر در صنعت مالی ایران سنگ بنای نخستین کمیته علمی رویداد شانزدهم که در نیمه دوم خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود در دولت سیزدهم گذاشته شد تا با حضور متخصصان و خبرگان و صاحبان فکر و اندیشه که بر حسب اتفاق در سازمان ها و نهادها و شرکت های دولتی و غیر دولتی مسئولیت اجرایی دارند به عنوان مغز افزار رویداد صنعت مالی ایران بتوان در قبل، حین و پس از برگزاری آن سنجه های دقیقی از خروجی و دستاورد کارگروه های مالی به کشور ارایه داد.

وی با بیان این که چرخ اقتصاد کشور بدون در نظر گرفتن صنعت مالی نخواهد چرخید، عنوان کرد: با توجه به گستره و جایگاه رویداد فاینکس ضرورت ایجاد و بکارگیری کمیته علمی برای نخستین بار در این رویداد نیاز سنجی شد و با هماهنگی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران بنا شد این دانشکده به عنوان دبیرخانه دائمی کمیته علمی رویداد صنعت مالی ایران ایفای نقش موثر داشته باشد.

تلفیق محصولات مالی در میان بورس و بانک و بیمه

حسین عبده تبریزی، صاحب نظر اقتصاد و استاد دانشگاه نیز در این نشست از تلفیق محصولات مالی در میان بورس و بانک و بیمه سخن گفت و افزود: عمده مشارکت کنندگان در رویداد صنعت مالی ایران در زمره خبرگان و قشر باهوش جامعه قرار می گیرند که شاید ترسیم چشم انداز بازار سرمایه کشور در یک دهه آینده بتواند به نیاز جستجوگر آنها در این رویداد پاسخ جامعی بدهد.

وی ادامه داد: تاثیر پیشرفت تکنولوژی در بازارهای مالی یک اصل بلامنازع و غیر قابل اغماض است و در این بین نقش بلاکچین حتما با اهمیت خواهد بود. همچنین موضوعاتی همچون پایداری بازارها، مسائل زیست محیطی و اجتماعی و تاثیر توافق های تجاری و یا نقش بیگ دیتا و عوامل روانشناختی در اقتصاد رفتاری که می تواند برای رویداد شانزدهم قابل بحث و نظر باشد. این موارد در اشکال مختلف از جمله سخنرانی و یا هر نوع تولید محتوامناسبی ارایه شود اما در اصل ماجرا می بایست این رویداد به دورنمای بازار مالی و امکان حیات و ممات آنها بطور ویژه بپردازد.

دبیر کمیته علمی رویداد شانزدهم صنعت مالی ایران از ضرورت تعیین محورهای تخصصی برای نشست ها و جلسات گفتگو محور در این رویداد سخن گفت و افزود: امید است با مساعدت و هماهنگی صدا وسیما و دانشگاه تهران علاوه بر پوشش کامل ایام برگزاری این رویداد از طریق تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران، روزانه به مدت نیم ساعت در طول ایام برگزاری چکیده ای از اخبار و تحولات دوره شانزدهم فاینکس ۱۴۰۳ از طریق سیما پخش شود.

وی نامگذاری ایام چهار روزه برگزاری رویداد شانزدهم صنعت مالی ایران با نگاه به فین تک ها و ابزارهای تامین مالی برای بنگاه های دانش بنیان را خواستار شد که در نهایت با پیشنهاد اعضای کمیته علمی مقرر شد با توجه به شعار سال جدید، با نگاه به حوزه فناوری و نوآوری در صنعت مالی و نظام تامین مالی کشور، برای ایام برگزاری رویداد شانزدهم برنامه ریزی و نامگذاری شود.

ارتقای سواد مالی

در ادامه این نشست صالح سپاسدار طهران مدیرعامل شرکت بانیان امید برگزارکننده نمایشگاه، با اشاره به فرایند بلوغ رویدادهای نمایشگاهی صنعت مالی ایران در پانزده دوره گذشته، هدف از تشکیل کمیته علمی را هدایت جریان علمی نمایشگاه در راستای آگاهی بخشی و امیدآفرینی برای صاحبان کسب و کار بویژه در صنایع دانش بنیان و فناورآنه فعال در حوزه بانک و بیمه و بورس عنوان کرد و افزود: با آغاز به کار کمیته علمی این رویداد می توان به ارتقای سواد مالی و دستاوردهای آگاهی بخش آن برای عموم مردم جامعه امیدوار بود.

رشد فین تک ها

همچنین عبدالمجید مرشدی، مدیر کل تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری از حضور موثر این معاونت در رویداد شانزدهم صنعت مالی ایران سخن گفت و افزود: نفوذ و گستره رشد فین تک ها امروزه بر کسی پوشیده نیست و با توجه به جمع بندی موضوعات مهمی همچون ارزشگذاری دارایی های نامشهود از نگاه حاکمیتی و نقش فناوری و نوآوری در صنعت مالی ایران به نظر می رسد این رویداد حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

سید محمد حسین سجادی نیری، رئیس انجمن سرمایه گذاری خطر پذیر ایران و مدیرعامل تکنو تجارت نیز در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم تفاوت های بارز میان رویداد شانزدهم با رویدادهای سنوات قبل، یادآور شد: با وجود تداوم روند رشد صنعت مالی ایران اما همچنان سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی چندان قابل اتکا نیست. تاکنون ۱۳ صندوق سرمایه گذاری جسورانه (VC) که می توانند آورده نقدی مناسبی را جذب کنند توانسته اند مجوز فعالیت در کشور دریافت کنند.

فضای جذاب برای صندوق‌ها

وی ادامه داد: با نگاه به متغییرهای کلان اقتصادی به نظر می رسد سال آینده برای صندوق های جسورانه و صندوق های سرمایه گذاری خصوصی(PE) فضای شادابی به لحاظ جان گرفتن مجدد آنها در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان باشد که می بایست در رویداد شازندهم صنعت مالی ایران با نگاه ویژه ای به آن نگریست.

در این نشست سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل اسبق کانون نهادهای سرمایه گذاری وکارشناس ارشد بازار سرمایه نیز بر عدم غفلت از مسئله ها و چالش های بنیادین بازار سرمایه و پول کشور تاکید کرد و افزود: موضوع بهینه نبودن نرخ بهره در نظام مالی کشور برای صاحبان کسب و کار بزرگ هم اکنون حیاتی و مهم است و می بایست نسبت به طرح و چاره جویی این چالش ها در رویداد شانزدهم صنعت مالی ایران فکری جدی کرد.

رویداد فاینکس ۱۴۰۳ بستر خوبی برای گسترش سواد مالی در کنار تبادل نظر و گفت‌وگو است و اجماع حداقلی برای طرح موضوعات مفهمومی بازار سرمایه در نشست های تخصصی می تواند راهگشا باشد.

حل چالش‌ها و مشکلات صنعت بیمه

محسن پورکیانی، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز در این کمیته بر لزوم حل چالش ها و مشکلات صنعت بیمه ایران در رویدادهای صنعت مالی کشور تاکید کرد و گفت: صنعت بیمه در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی با مشکل مواجه است و هنوز جایگاه بیمه در صنعت مالی ایران واضح نیست.

وی تحمیل عوارض های کمرشکن صنعت بیمه علی رغم حاشیه سود اندک آن را یادآور شد و گفت: قرار بود صنعت بیمه به بازار پول و سرمایه کشور کمک کند در حالیکه این نقش هم اکنون کم رنگ تر شده است.

در ادامه نشست نخستین کمیته علمی رویداد شانزدهم صنعت مالی ایران، مهران رضوانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیرعامل بیمه تجارت نو و یونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه توسعه تعاون و همچنین میثم حامدی، رئیس مرکز پژوهش و توسعه مطالعات اسلامی سازمان بورس و مهدی حاجی‌وند، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه پیشنهادهایی برای نامگذاری ایام برگزاری رویداد شانزدهم و طرح چالش های صنعت مالی پرداختند.

گفتنی است، در پایان این کمیته با تعیین چهار کارگروه مختلف آقایان پورکیانی به عنوان مدیر کارگروه بیمه، سجادی نیری مدیر کارگروه فین تک و تامین مالی و حامدی به عنوان مدیر کارگروه بازار سرمایه انتخاب شدند.

 

لینک خبر: https://www.sena.ir/news/85014/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

اطلاعات تماس مجری

  • محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران - ورودی شرقی سالن 5 (سالن ملل) - طبقه منفی یک - شرکت بانیان امید
  • 021-74501000
  • 021-74501000 - داخلی 601
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Top